Kirstens kreative indslag

Interwiew med Martha Høglind

Forhistorien

Asta Margrethe Andersen var gift med Knud Høglind, bror til Martha Hoglind  

Asta havde hørt om Ellis Island restaureringsprojektet i New York, da hun boede i Florida. Efter selv at have gået gennem indvandrings processen på Ellis Island, var hun meget interesseret. Hun var medlem af "the Statue of Liberty Ellis Island Foundation". Asta bidrog med penge til restaureringen af Ellis Island webstedet.

En dag kontaktede Janet Levine Asta og forklarede, at hun var på rejse rundt i USA for at interviewe tidligere indvandrere til et nyt projekt, der hed "Oral History Project" og hun spurgte, om Asta ville være interesseret i at få et interview, hvorefter hun ville modtage et bånd og en udskrift. De ønskede at registrere alle de indvandredes fortællinger, som de kunne, for at dokumentere dette som en del af amerikansk historie.

Det er derfor, Janet Levine var i Florida i 1992.

Martha boede i nærheden af Asta og var kommet over til hendes hus for at lytte. Efter Asta havde afsluttet sin samtale, spurgte Janet Martha, om hun også var interesseret i at blive interviewet.  

Heldigvis sagde hun ja, og vi kan derfor i dag have Marthas fortælling om Hoglinds historie 

Martha Hoglind, Ellis Island oral History Projekt

Udskrift uadarbejdet af Nancy Vega juli 1994

Et fantastisk interview optaget med Martha Høglind, datter af Anna Marie Høeg og Karl Kristian Høglind, som er blevet transkriberet i 2016 af Lori Ramos, datter af Hans Høglind og senere oversat af undertegnede. 

Jeg vil lade Martha fortælle, og kun komme med enkelte kommentarer og tilføjelser i dyb respekt for hendes erindringer og eftermæle.

Kirsten Andersen juni 2016

 

Marthas mor Anna Marie Høeg var født 1. feb. 1892 i Hald sogn,  hun døde14. dec. 1939 i New York USA.

Hun blev gift 26 maj 1917 i Christianskirken på Kristianshavn med Karl Kristian Høglind, der var svensker.
De emigrerede til Brooklyn  USA, hvor han arbejdede som elektriker
Hun døde på grund af nyresygdom

De fik børnene: Knud født 23 maj 1918, Martha født Martha født 3 oktober 1919 og Hans født 18 marts 1921

Ane Marie Høeg og Karl Christian Høglind med børnene Martha, Knud og Hans. Billedet er taget i Vamdrup før deres immigration til USA.

Dr. Janet Levine: Dette er Janet Levine fra National Park Service, og jeg er her i dag i St. Petersburg, Florida, og jeg er her sammen med Martha Höglind, hvis svigerinde Asta Höglind, jeg lige har interviewet. Og Martha kom fra Danmark, da hun var syv år gammel, og det var i 1927.

Så jeg føler mig meget heldig at have mulighed for at tale med dig i dag. Vi vil starte igen i begyndelsen. Hvis du vil sige din fødselsdato og hvor du blev født.

Höglind: Jeg blev født 3 oktober 1919 i Skanderup, Danmark. Jeg husker ikke byen, fordi den første by, jeg husker, er Voglof der.

Dr. Janet Levine: Måske kan du stave

Martha Höglind: Okay. Skanderup er S K A N D E R U P. Det er i den sydlige del af Jylland, du ved. Så flyttede vi til, mine første erindringer er Vantrup, V A N T R U P. Og vi boede i et hus kaldet Fiskeriet, som vi brugte til fiske hus. Det var faktisk et dobbelthus.

Dr. Janet Levine: Hvorfor ville du kalde det fiskehus?

Martha Höglind: Jeg tror der for år siden var der en å bag det, eller en bæk, og de havde de kasser med fisk. Jeg ved ikke, hvorfor de holdt fisken, men jeg gætte bestanden, at de holdt bestanden i vand. Og det var en pæn del af huset, der var en stor del, og vi boede i den mindre del af huset. Det var et dobbelthus der. Det er den første del, jeg kan huske

Dr. Janet Levine: Kan du stave fiskehus i de danske ord?

Martha Höglind: F-l-S-K-E-R-I-E. . . Asta Höglind: R-I. . .

Martha Höglind: R-I-E-T. Fiskeriet.

Asta Höglind: Ja. Jeg tror, ​​det er det.

Martha Höglind: Det er fiskeri, faktisk. Men det er, hvad det blev kaldt.

Dr. Janet Levine: Ja. Nå kan du huske, hvordan huset så ud?

Martha Höglind: Det var røde mursten, og jeg kan huske, det var meget, for mig var det enormt, den rige del af huset, som jeg kaldte det. De havde en elevator, som bragte maden op fra køkkenet. Det slog mig altid som værende meget fascinerende. Vores side af huset var en meget lille lejlighed, og jeg kan ikke engang huske det.

Dr. Janet Levine: Og hvem bor du der med?

Martha Höglind: Min far, min mor og mine to brødre. Og dengang må jeg sige, at hele min ungdom var fyldt med hekse. Der var altid hekse overalt, hvor jeg gik. Du gik ned ad gaden. Vi måtte gå for at hente mælk på gård. "Du skal ikke krydse dette hus, passerer dette sted, fordi heksen boede der." (Asta griner) Det er det første sted. Vi havde altid, du ved, det er, hvad de truede os med.

Asta Höglind: Jeg kan ikke huske meget om dette område undtagen syrenbuskene på tværs af gaden.

Martha Höglind: Smukt. Min yndlingsblomst. Og jeg kan ikke huske alt for meget om det pågældende sted.

Dr. Janet Levine: Var din familie overtroisk, eller var det bare en slags en trussel til at holde dig i tråd? (Hun griner)

Martha Höglind: Åh, det var en trussel for at holde os i linje. Så vi løb hurtigt før, vi kom forbi hendes hus. Og på det, det er på det tidspunkt, hvor de skal have besluttet at tage til Amerika. Min mor, min far var svensk, og han havde mødt min mor i en lille by kaldet Hald udenfor Randers

Marthas bedstefar Hans Pedersen Høeg

Dr. Janet Levine: H-A-T?

Martha Höglind: H-A-L-D. Hald. Og det var uden for Randers. Min mors familie var landmænd. Min bedstefar havde en stor gård i Herregaard, H-E-R-R-E-G-A-A-R-D, Herregaard. Men da jeg kendte ham, havde han trukket sig tilbage, solgt sin gård til en af ​​sine døtres ægtemænd. Men han var fra en lille by. Det var en dejlig, dejlig lille by. Og hele, og efter min far, ja, lad mig se, om jeg skal starte her. Det betyder ikke noget, hvis jeg gætter. De, min far var en svensker, og han havde forladt Sverige for at undslippe militæret. Jeg hader at sige det, men han var en elektriker, og han kom til denne lille by i Danmark. Jeg tror det må have været omkring 1916. Han var en høj, flot svensker.

Dr. Janet Levine: Nå, hvad var hans navn?

Martha Höglind: Hans navn var Karl Christian Höglind

Martha Höglind: (hun gentager navnet med svensk udtale) "

Martha Höglind. «Og...

Dr. Janet Levine: Og din mors navn? Hvad var hendes navn?

Asta Höglind : Anna Marie.

Dr. Janet Levine: Og hendes pigenavn?

Martha Höglind: Høeg, H-O-E-G, som overraskende næsten er det samme. De bringer hele tiden det frem. Historien er, at hun hang tøj ud i sine bare fødder, og min far kom forbi. Nå, jeg ved ikke, hvad forbindelsen er her, men måske de blev forelskede. (De griner)

Dr. Janet Levine: Han kunne lide hendes fødder.

Martha Höglind: Han kunne lide hendes fødder. Jeg ved det ikke. De bringer altid det frem. Men min bedstefar brød sig ikke om det. Enhver, der arbejdede, som var en elektriker eller arbejdede med sine hænder og var en svensker dengang de, han havde intet, ønskede intet at gøre med det, så de måtte stikke af. Fordi det var slemt nok at være en elektriker. Han var ikke en landmand, men han var også en svensker, og den slags var dårlige på det tidspunkt. Nåh, de stak af, med hjælp fra nogle venner, som jeg forstår det. Og ligesom jeg siger, vi flyttede til den sydlige del af Jylland hvor vi blev født i forskellige byer. Og da besluttede de, på én gang, hørte jeg, at de næsten ville rejse til Rusland, fordi tiderne ikke var så gode i Danmark på det tidspunkt. Men hun havde to brødre i Amerika. Tja, faktisk, dengang kun en bror. Den ene var kommet tilbage. Og de besluttede at rejse til Amerika. Men min far måtte rejse først.

Dr. Janet Levine: Kan du huske, hvornår han rejste?

Martha Höglind:  I 1926, for at spare op penge nok, så vi kunne komme der over.

Dr.Janet Levine: Og hvad var dine brødres navne?

Martha Höglind: Jeg har en lillebror ved navn Hans, og en ældre bror ved navn Knud, de er begge døde. Men han var, jeg gætter de var fem og otte. Fem, fem og et halvt, otte, da de kom, husker jeg. Så vi flyttede ind hos min bedstefar. Han havde et stort, stort hus i denne lille by. For mig var det enormt. Det bliver mindre hver gang, jeg rejser. Men det var, da denne by er meget lille, alle de forskellige, store gårde omkring står over for hinanden, de går ud på gaden. De, hvordan ville du sige det? De har bygninger, de er rektangulære. De har en stor buegang. Du går igennem, og der er bygninger på hver side, og derefter det store hus her. Og i midten er der en vand, et springvand til hestene. Du går gennem en buegang for at komme ind. Flere af disse gårde udgør denne by. De går på gaden, gå i gaderne, jeg gætter. Jeg mener, deres facade er til gaden. Og så er der afdelinger, hvor der er boliger, og han havde et stort hus der. Og han blev sognefoged. Det er den, ligesom det, er det ikke en borgmester, fordi byen er for lille. Det er ligesom en rådmand eller (?).

Dr. Janet Levine: Og hvad var det ord, du brugte?

Martha Höglind: Jeg kaldte det sognefode. S-O-G-N-E-F-O-D-E, sognefode. (Sognefoged)

Dr. Janet Levine: Så han var, havde han en vis mængde magt.

Martha Höglind: Ja. Jeg tror godt, ​​du kunne kalde det det. Nå, han var en fornøjelse. Jeg ønsker, jeg havde kendt ham, virkelig. Fordi han altid klædt i sort, og han havde, lige her, tror jeg. Ja det tror jeg. En sort hat, og han havde røget en pibe, en af ​​disse lange rør, du ved, du holdt her i front. Og han havde meget store træsko med punkterne på. Og han ville gå op og ned ad gaden sukkende, "(dansk)" Og efter ham var en lille schnauser. Det er altid mit bedste billede af ham, gående op foran sit hus sukkende, "(dansk)" Det betyder, "Ak ja." (De griner) Jeg ved ikke, hvor gammel han var. Og med den lille hund efter ham.

Dr. Janet Levine: Har du nogensinde, har du personligt haft erfaringer med ham? Jeg mener, kan du huske. . .

Martha Höglind: Åh, jeg ved, at han var i huset, da vi var der. Erfaringer, ikke rigtig. Jeg kan ikke huske.

Dr. Janet Levine: Ligesom taget nogen steder hen med ham eller noget.

Martha Höglind: Nej, nej. Jeg gør ikke. Jeg husker ikke nogen særlig interaktion med ham. Du ved, noget særligt. Bortset fra at, med hunden og ham gå op og ned. Og. . .

Dr. Janet Levine: Og hans navn?

Martha Höglind: Hans navn var Hans Høeg, Hans Høeg, H-O-E-G. Jeg ved ikke, om han havde et mellemnavn eller ej. Jeg må undersøge det.

Marthas mor, Anna Marie Høeg på Vallekilde højskole 1912. Hun står midt i billedet, lige over den ældre dame ( en lærerinde)

Dr. Janet Levine: Og din bedstemor.

Martha Höglind: Min bedstemor var lige død. Jeg tror hendes navn var Martina. Martina, ja. En af, jeg ved ikke, om hun var gift to gange eller ikke. Jeg er nød til at kigge i min bog efter det. Jeg kan ikke huske den dag. Min mor var, kom fra, var der syv i hendes familie. Ja. Tre drenge og jeg kan ikke huske dem. De var Anne Marie, Karl, Anna, Petrea og tre brødre, gætter jeg. Metus. Nej, ikke Metus. Der var syv. Jeg kan ikke huske. Jeg tror der var tre drenge og tre piger.

Dr. Janet Levine: Der er en ekstra.

Martha Höglind: Der er en ekstra. (De griner) Jeg er nødt til at tælle dem, og du ønsker ikke at bruge tid til det. Men to af dem rejste, to af hendes brødre rejste til Amerika, og de var her, de var i Amerika, da hun kom her over. Fordi en af dem var kommet tilbage og overtalte min far til at rejse. Han var Chris, og han havde arbejdet for Tom Nix. Selvfølgelig, senere fandt vi ud af, at han var bare en tjener, men det var okay. Det var meget spændende. Vi troede Amerika var, at gaderne var brolagt med guld. Børnene, havde de, alligevel, besluttede de at komme, og vi boede hos bedstefar, godt, måske jeg skulle rejse tilbage til Danmark.

Dr. Janet Levine: Jeg synes, vi skal afslutte denne Danmark ting.

Martha Höglind: Jeg gik i skole i et semester, én klasse. Bar mine små træsko. Vi tog dem af og gik ind i klasseværelset. Det var en, hvis jeg kan huske, en to-værelses skolebygning, men det var stort, som det, med butiks tagene, men det var stort. Så de må have haft forskellige klasser derinde. Jeg ved det ikke. Og vi havde tavler og for at vaske tavler skulle vi have vand, vi kunne lave farvet vand ud af noget, du ved. Det var sjovt. Og vi ville lege med, hvad kalder du det, glansbilleder? At vi samlede, vi kaldte dem billeder.

Asta Höglind: Ja. De var billeder, men de var glaseret, ligesom.

Martha Höglind: Ja.

Asta Höglind : Og fordi vi, havde jeg dem også

Martha Höglind: Og de var meget populære. Køb disse flotte billeder, roser, små børn. Og vi ville sætte dem i vores skolebøger. Det var en stor hobby, og det var det, vi gjorde. Vi havde ikke meget andet. Og så spillede vi, vi havde bolde, og vi jonglerede. Jeg kan kun jonglere med tre. Men de bruges til at jonglere med seks, du ved, da vi var børn. Det var det største spil, som jeg kan huske, vi spillede. Jeg kan ikke huske vi spillede noget andet. Jeg kan huske at gå hen til butikken for at købe brød. For mig var det denne størrelse. Selvfølgelig var det sandsynligvis ikke. Jeg holder det i mine hænder sådan. (Hun viser det)

Dr. Janet Levine: (?) (de griner)

Martha Höglind: Det var større end mig. Lad os se. Hvad kan jeg huske?

Dr. Janet Levine: Kan du huske nogen historier, at I hørte som barn. . .

Martha Höglind: Nå, lad os se. Fra skolen gik vi, vi løb på skøjter. Jeg mener, der var en dam uden for vores by, og selvfølgelig vil jeg altid huske det, fordi vi gik for sent tilbage til skolen, og læreren, han, jeg kan ikke gøre det. (Hun demonstrerer) Han ramte med sin finger i panden på disse små børn, og de, alle drengene fik slået på håndleddene med en kæp, det var ikke meget slemt. Men jeg kan altid huske dette. (Hun demonstrerer)

Dr. Janet Levine: Ja. Stikker en finger i din pande.

Martha Höglind: Det er alt. Nogle historier, ja, vi havde en stor brand en gang i byen, uden for byen. Hele byen løb ud som gale. Cykler og vogne og vi kørte alle ud til denne ild, for at se gårdene brænde, og hvad der ellers var der.

Dr. Janet Levine: Var der en masse landmænd?

Martha Höglind: Ja. Min, lad os nu se. Tre, en pige, og to af drengene, havde en gård. En gård var helt ude, nej, en pige, to af pigerne var gift med landmænd. En af dem købte min bedstefars hus. Og så var der en anden stor landmand, større end min bedstefar udenfor, Metus Andersens. Og så var der en anden gård lige i det samme område, og vi ville gå ud for at besøge dem, når vi havde en chance.

Dr. Janet Levine: Kan du huske, hvad de avlede?

Martha Höglind: Åh, de avlede, ja, de havde hø og roer og kartofler. Fordi det var en enorm, en stor gård. Åh, selvfølgelig, det var en avlsgård, så der var alle køer og smør og den slags. Fordi Danmark er et ..

Dr. Janet Levine: Mejeri.

Martha Höglind: Et mejeri land. Det var vores største eksport. Det er det stadig, tror jeg. Og, så vil vi gå derud. Min ene kusine på denne gård, hun blev ansat af hende, den største gård, hun blev hyret af sin far til at stå for køerne. Det er, hvad hun gjorde. Og de andre arbejdede i huset og med ting omkring, men jeg husker hende, fordi hun var en robust kvinde. Forstår du, da de havde høsten, arbejdede hun derude. Men hendes hovedjob var kvæget, at få kvæget ind og malke dem. Og de andre arbejdede i huset. Traditionen var ligesom med min mor, tradition for at blive en god husmor var, at du tog ud til forskellige landmænd, der blev du ansat løst. Eller du tog et job hos de forskellige landmænd eller hos folk i deres huse, så du lærte deres måde at holde hus på. Min mor gjorde det, og hun gik i gymnasiet. Disse, hvad de kalder disse gymnasier?

Asta Höglind : De kalder dem gymnasier, men det er, de er ikke gymnasier, som vi har her, du ved.

Martha Höglind: Nej, det er en. . .

Asta Höglind: Det er, jeg kan ikke forklare det, virkelig.

Martha Höglind: Ja. De er gymnasier, hvor alle mennesker kan gå, og du kan forbedre dig, du kan lære dansk, du kan lære at sy, du kan lære, men det er for de ældre, det er ligesom erhvervsuddannelse, det er ligesom voksenuddannelse.

Dr. Janet Levine: Korrekt.

Martha Höglind: Men de havde, det er lidt, lidt mere avanceret, gætter jeg.

Dr. Janet Levine: Uh-huh. Og de havde det i Danmark på det tidspunkt.

Martha Höglind: Ja. Og de, det er begyndelsen på noget herovre, men jeg kan ikke huske, hvad det er.

Dr. Janet Levine: De kalder det noget lignende som Extension kurser.

Martha Höglind: Ja, det kunne være noget i den retning. Og noget i Amerika kom fra det, disse højskoler som de kalder dem.

Dr. Janet Levine: Oh. Folkehøjskoler.

Martha Höglind: Ja, det er, hvad det er, folkehøjskolen. Nå, det er, hvad hun gjorde, og hun arbejdede i en ”børnehave”, i et væksthus, foruden at lære at lave mad. Og det gjorde ikke noget, hvor rig eller fattig du var, gætter jeg. Fordi selv de rige ville sende deres døtre ud for at lære at holde hus. Og det blev forventet jeg skulle rejse tilbage, når jeg var seksten for at lære at holde hus. (Hun griner) det skete ikke. Men

De tre søskende Knud, Hans og Martha sammen med deres tante Marie

Dr. Janet Levine: Kan du huske nogen retter, din mor lavede, der var særligt dansk?

Martha Höglind: Nå, vi havde øllebrød, og vi havde, hvad er det der røde noget?

Dr. Janet Levine: Kål?

Martha Höglind: Nej, ja, rødkål, selvfølgelig. Men du laver det af et jordbær, og du laver det ud af flere jordbær, og du laver det ud af, øh. . .

Dr. Janet Levine: Rabarber?

Martha Höglind: Rhubarbs.

Dr. Janet Levine: Åh, rabarber?

Martha Höglind: og (dansk) (?). Hvad er et jordbær? Hvad er flere jordbær?

Asta Höglind: Jordbær. (Dansk)

Martha Höglind: (dansk) De havde alle disse ting, der smagte godt. Det er ligesom dansk dessert. Ja. Danske desserter. Du putter mælk på toppen af ​​det. Og så ville vi få ”Vælling”. Det er en. . .

Asta Höglind: vælling lignende.

Martha Höglind: Vælling. Og så øllebrød. Og så til juletid vi ville få, jeg kan ikke huske nogensinde at have fået gæs, gås eller rødkål, brune kartofler med sukker på dem, du ved, dine kandiserede søde, kandiserede hvide kartofler. De var dejlige. Nu, i Danmark fik vi ikke, jeg kan ikke huske meget, åh, ja. Vi fik sukker madder. Ikke underligt jeg har rådne tænder, eller jeg havde. Fordi i frikvarteret vi ville gå hjem midt på formiddagen, og vi ville få et stykke brød med sukker på det. Det var vores slik. Godt for tænderne. (Hun griner) Nu, for så vidt slik, jeg kan ikke huske, hvis vi nogensinde fik noget.

Asta Höglind: Ved juletid

Martha Höglind: Til jul fik vi en is. Jeg tror, den var omkring to inches lang, tre inches lang. Det var den eneste isvaffel vi fik, med is på toppen. Med is, selvfølgelig, var det en kegle. Det var den store ting. Og ved juletid fik vi en appelsin. Om natten, var det "Lille Juleaften," den 23., vi satte vores sko uden for døren, og de puttede appelsiner og andre ting deri. Jeg tror det er julemorgen, juleaftens morgen. Og jeg husker i vores hus. Jeg husker ikke gaverne, fordi jeg tror ikke, ​​vi fik rigtig mange, men de gemte dem. Så vi løb rundt på udkig efter dem. Det er alt, jeg kan huske, fordi jeg kan ikke engang huske nogensinde at have haft en dukke i Danmark. Jeg må have haft noget at lege med, men jeg kan ikke huske noget. Og jeg er meget overrasket, fordi min bedstefar var ikke fattig, virkelig, det tror jeg ikke. Men jeg kan huske at sidde under dette, det var en stort, stort hus, ligesom jeg fortalte dig. Det, i denne kælder vi ordnede vasketøj, og de havde en rulle, en tørrer. Du ved, når sengetøjet kommer fra snoren, de lægge det på denne maskine, og det ruller, ligesom det er her. Og det ruller den ene ende, min mor ville stå og dreje et håndtag, en løftestang. Og jeg ville holde det på den anden side og hun ville vende, det er sådan de ville stryge sengetøjet. Ellers ville vi holde hver ende og gå sådan. Det er det, vi gjorde ved tøjvask. Og når vi gik fra køkkenet, der var trapper, der var en stor faldlem vi gik ned af, og selvfølgelig havde vi et stort spisekammer ovenpå i køkkenet. Og i køkkenet, var det helt store, vi ville stå der. Min mor ville fjerne lusene. (Hun griner) Vi ville, de plejede at have et gammelt hønsehus bag ved. Selvfølgelig ville vi komme ind i denne. Og de havde en dejlig have bagved. Ikke for stor, med masser af bær, og vi ville plukke bær, og jeg plejede at lege der foran. Der var et stor hegn omkring det. Nej, det var ikke et stor hegn. Det var et, du ved, et lille hegn. Det var et stor hvidt, et hvidt og rødt hus. Det havde ikke, det havde murstensfliser på taget. Og den øverste etage var en, det var loftet. Vi havde to værelser deroppe og derefter et stort, stort tomt rum. Nej, der var et andet rum der, der var lukket, for heksene boede i det rum, også. Der blev opbevaret møbler, men, "Du skal ikke røre ved den. Heksene er der, og de kommer for at tage dig." Min mor sov deroppe. Vi sov nedenunder i det store soveværelse, og min bedstefar sov nedenunder i et andet lille rum. Vi havde et stort, jeg troede, det var stort rum, det er ikke så stort mere, en spisestue, ligesom. Og så var der det røde rum, hvor vi var, når vi havde selskab/ gæster, gætter jeg. Alt var i rødt fløjl, og et enormt spejl (et ur ringer), der gik fra loftet, det var i mahogni. Åh, det var smukt. Og så fra denne plads kom vindfanget, som var fyldt med blomster. Der var planter overalt.

Asta Höglind: Planter.

Martha Höglind: Ja. Det var alt sammen i glas, de fleste af det. Og hun havde alle sine planter derude. Det var et dejligt hus. Jeg elskede det virkeligt. Og de havde, da en af ​​mine onkler overtog det, da min bedstefar døde, og så solgte han den til disse mennesker, nogle andre mennesker. Og da jeg rejste, møblerne i røde rum er der stadig. Selvfølgelig er det meget mindre, end jeg troede, det var, men.

Dr. Janet Levine: Hvilke lejligheder ville det røde rum blive brugt til?

Martha Höglind: Well, til bryllupper, begravelser, og det der sker omkring det. Selvfølgelig gik du ikke derind ret ofte. Jeg mener, det blev forventet, at du blev væk fra den del. Det var den gode plads, du ved. Det var dejligt. Og vi havde det temmelig godt, vi havde noget i Danmark i denne by som kaldes fastelavn, var det ”fastelavn”? De plejede at ride på heste? Nu, lad mig se, det plejede at ske det hele på en bestemt tid på året, så det vi fik der, min far kom her i marts, februar eller marts, så vi var der gennem vinteren, en del af vinteren, om sommeren, og derefter følgende vinter i det hus. Så fik vi alle helligdagene derinde. Vi fik fastelavn.

Dr. Janet Levine: Hvordan staver det, fastelavn?

Martha Höglind: F-A-S-T-E, Faste, L-A-V-N eller W-N. Fastelavn?

Asta Höglind: Ja, jeg tror, ​​det kan være med et V. Jeg er ikke alt for sikker. Höglind: Ja. Det tror jeg. Fastelavn.

Dr. Janet Levine: Og hvad var det helligdag om?

Martha Höglind: Det er, øh, lad os se, hvad er det for en ferie/ helligdag? Det er, det er efter, er det ikke omkring høsttid?

Asta Höglind: Nej Fastelavn er, um.

Martha Höglind: Det er i efteråret.

Asta Höglind: Nej Fastelavn er i den tidlige del af året. De. . .

Martha Höglind: Måske er det, måske er det påske, omkring påske, før fasten?

Asta Höglind: Før fasten, ja.

Martha Höglind: Oh, yeah. Og så i efteråret, de har, hvor de brænde ting på strandene.

Asta Höglind: Ja.

Martha Höglind: Hvad pokker var det, de kaldte det? Jeg kan ikke huske det. Jeg troede, det ville komme til mig, måske. (Mikrofonen er forstyrret) Ja, okay. Så det er fastelavn, det er omkring påsketid, måske er det en uge eller to før påske. Og i vores by red de alle på deres heste, alle de mænd, og så har de en ring spændt fra træerne, og mændene konkurrerede mod hinanden, kastede en stav gennem denne ring. Og så uanset hvem der vinder, bliver der en konge og en dronning. Jeg gætter kongen, uanset hvem der vinder konkurrencen, bliver han kongen og han vælger en dronning. De har et stort bal, en stor fest om aftenen. Og i løbet af dagen, de har en fyr, der løber rundt som en klovn, der putter, ligesom, ting på børnenes ansigter. Og det var meget spændende. Og så til aften har de et bal, og vi blev valgt til, de valgte et par børn til at gå rundt med en lille, ja, det var en lille vogn, som havde små ting, du satte fast på, roser, gætter jeg. Du fastgjort dem på folk. Jeg ved ikke, hvad det var vi fastgjorde på dem, men vi gik til ballet.

Dr. Janet Levine: Er der nogle historiske betydning, hvorfor, du ved, hvorfor de kastede pinden gennem denne ring, eller sådan noget?

Martha Höglind: Jeg ved ikke nok om denne helligdag. Du ved, jeg er nødt til at læse op på fastelavn, fordi. . .

Asta Höglind: Fastelavn. Godt . . . Nå, du må hellere fortsætte, og jeg vil nævne det bagefter.

Martha Höglind: Du tror, (mikrofonen er forstyrret) Fordi de har en anden skik om efteråret. Nu i København de brænder de brande langs hele kystlinjen. Er det at brænde hekse?

Asta Höglind: Selvfølgelig. . .

Höglind: Det er ligesom halloween, ja, jeg kan ikke huske det, lad mig se, måske fordi vi ikke gjorde det. Så der skal være en betydning af det, men jeg ved ikke, hvad det er.

Se, fra Danmark, oh, yeah, det er min favorit historie. Selvfølgelig, det er hvad der kommer til at være titlen på min bog, når jeg skriver den. (De griner) Da vi forlod, min bror, min lillebror, Hans. Han var så sød. Store. Well, Knud havde det samme, så store, smukke blå øjne med disse lange øjenvipper. Jeg fik dem ikke. Jeg fik dem ikke. Men mine brødre fik dem, især Hans. De kaldte mig altid ned til skolestuen. "Se hendes vipper? Hendes bror havde sådanne smukke lange øjenvipper." (Dr. Levine griner) Men han havde store, blå øjne og han, min bedstefar stod der grædende for at sige farvel til os. Vi var åbenbart ved at stå på bussen. Og min lillebror, jeg ikke kan huske det, dette har jeg fået at vide, han ser op på min bedstefar og siger, "(dansk)" "Du skal ikke græde, bedstefar. Jeg er tilbage om tyve år. " (De griner) Du ved hvordan børn er. Men det lyder sjovt, "(dansk)." Og jeg har altid ment, det var så trist, den stakkels knægt. Han kom tilbage. Og den sjove del, da han kom tilbage, da sagde hans kone, at han næsten ikke kunne vente med at komme ud. Han boede tæt på os på et hotel. Han kunne næsten ikke vente med at komme ud af hotellet, og han skyndte sig ud derefter ind til byen helt af sig selv. Og jeg kan godt forstå det, ja.

Dr. Janet Levine: Så okay. Så din far rejste først.

Martha Höglind: Nemlig.

Dr. Janet Levine: Og mens I var der, han sendte penge.

Martha Höglind: Ja, nemlig, til min mor. Så vi kunne komme herover og han arbejdede sammen med min onkel Chris herovre i Amerika i et stykke tid. Jeg tror, ​​de var i Chicago. Og så sagde han, at han var en elektriker.

Dr. Janet Levine: Han var en elektriker derovre, og også. . .

Martha Höglind: Ja. Og. . .

Dr. Janet Levine: Så okay. Så sendte han. . .

Martha Höglind: Han sendte penge, og så kom han. Og vi rejste, jeg kan ikke huske noget konkret om Danmark, bortset fra det.

Dr. Janet Levine: Kan du huske noget, du fik med, eller din mor pakkede?

Martha Höglind: Jeg gætter hun tog den store (danske). . .

Asta Höglind: Den store fjer. . .

Martha Höglind: De store fjerdyner

Asta Höglind: Ja. Vi havde vores.

Martha Höglind: Ja. Jeg er sikker på, at hun tog dem med, fordi vi altid sover med dem, og jeg sover stadig med den. Ikke den samme slags, selvfølgelig, fordi de var tunge. Når jeg er syg, jeg kunne se disse (dansk) trykkende på mig, fordi du havde dem nedenunder og ovenpå. Og tro mig, men de er varme, fulde af fjer. Jeg kan ikke huske. Åh, den eneste anden ting, jeg kan huske om Danmark, hver dag klokken fire eller så, ville min mor gå den ene vej, og jeg ville gå den anden vej for at møde min tante. Hun boede i denne gård. Min bedstefars tidligere gård. Og vi skulle mødes og vi ville tage en lang travetur på vejen til byen. Og jeg savnede ham. Den sidste skillevej før vi tog afsted, for der savnede jeg det. Det smerter mit hjerte

Ankomst til det store land

Martha Höglind: Men jeg tror jeg havde det temmelig godt. Jeg var den eneste sammen med min mor dengang, og de tre af os ville følges. Og så savnede jeg det. Men det var min favorit tante, min moster. Vi var . . .

Dr. Janet Levine: Det var din mors søster.

Martha Höglind: Ja.

Asta Höglind: (?) Mostre.

Martha Höglind: Og nu har jeg to andre, at vi kaldte moster, men dette var moster.

Dr. Janet Levine: M-U-S-T-A?

Martha Höglind: M-O-S-T-E-R. Mors søster, tror jeg.

Asta Höglind : Ja, er det, ja.

Martha Höglind: Men de andre var ikke så tæt. Dette var den foretrukne, ligesom du havde ”mau-mau”.

Asta Höglind: Ja.

Dr. Janet Levine: Hvad er din tantes navn?

Martha Höglind: Petrea.

Dr. Janet Levine: B-E. . .

Martha Höglind: Nej P, P-E-T-R-E-A. Petrea.

Asta Höglind : Det var hendes efternavn?

Martha Höglind: Nej Petrea Broch. Hendes efternavn, hendes fornavn var Petrea, og hendes sidste navn var Broch. B-R-O-C-H. Du ved. Hendes mand var den store landmand, den store landmand. Og så havde jeg de to andre.

Dr. Janet Levine: Har du husker at sige farvel til din foretrukne tante?

Martha Höglind: Nej, jeg kan ikke huske det overhovedet. Jeg kan ikke engang huske at jeg kom på bussen. Den eneste jeg husker, at jeg sagde farvel til, var bageren. Jeg, når jeg kommer fra skole var der en lille vej lige op ad bakken, og der var et vindue, og jeg plejede at kigge ind i dette vindue. Og i, det gik ned, ligesom, fordi det var på en drejning. Og bageriet var der nede, ligesom, og dette vindue var højt op i loftet. Og jeg vil kigge på det vindue og sige goddag til bageren. Og jeg kan huske, jeg bare stak mit hoved ind og siger, jeg ved ikke engang, om jeg sagde farvel, men ham husker jeg. Jeg kan ikke huske nogen anden, jeg sagde farvel til. (Hun griner) Det er sjovt, hvordan tingene sætter fast i dit sind, er det ikke?

Dr. Janet Levine: Det er det virkelig.

Asta  Höglind: Ja, ja.

Dr. Janet Levine: Kan du huske, hvad skib du tog med?

Martha Höglind: Ja, jeg tog Hellig Olav. H-E-L-L-I-G O-L-A-F. Nej, O-L-A-V, Olav. Og det er Helli, Hellig Olav. Og vi kom med tredje klasse.

Dr. Janet Levine: Og du kom fra København?

Martha Höglind: Ja. Jeg husker. Jeg tror, ​​jeg tror, ​​vi må have rejst dertil, fordi jeg kan huske at glide ned af en sliske, du ved. Men det er vagt, meget vagt.

Dr. Janet Levine: Var det din første gang i København?

Martha Höglind: Så vidt jeg ved. Ja. Det tror jeg. Fordi jeg var så ung, havde vi ikke rejst nogen steder. Og vi havde alle én håndbagage. Vi havde et koøje, og vi var alle søsyge, selvfølgelig. Men det var på en søndag, vi var søsyge. Men de ville give is og en appelsin, så naturligvis var vi ikke søsyge mere. (Hun griner) Vi fik vores. Og jeg kan kun huske en storm, at vi sad på disse pladser, de glider. Du ved, puderne ville glide. Det er alt, jeg kan huske. Og så kom vi til Amerika. Jeg kan ikke huske en eneste ting!

Dr. Janet Levine: Du kan ikke huske at komme ind i Havnen?

Martha Höglind: Ikke noget.

Dr. Janet Levine: Ellis Island eller Frihedsgudinden?

Martha Höglind: Nej, jeg kan ikke huske det.

Asta Höglind: Du har sandsynligvis ikke rejst til Ellis Island, vel?

Martha Höglind: Jeg ved det ikke. Jeg har ingen ide. Bortset fra at du sige,r vi må have gjort det, men jeg ved det ikke, og det er hvad jeg forsøger at finde ud af, om det skib, hvilket år stoppede de med at sejle?

Dr. Janet Levine: Jeg kan måske se på det for dig.

Martha Höglind: Ja. Det ville jeg virkelig elske, fordi, ja, alligevel, jeg har en grund til at ønske mit navn derinde og se det. Hvis jeg rejste, fordi vores navne aldrig var der, undtagen Doris her.

Dr. Janet Levine: Nå, du ved, taler du om navnet på væggen? Det er beregnet for enhver indvandrer, ikke nødvendigvis gennem Ellis Island.

Martha Höglind: Er det rigtigt?

Dr. Janet Levine: Selvom det er fysisk placeret der. Museet er beregnet til at være en indvandrings museum til ære alle mennesker, der kom til dette land, ikke nødvendigvis gennem Ellis Island.

Martha Höglind: Fordi jeg har en. . .

Asta Höglind: Min nevø betalt to hundrede dollars for min mors navn på denne mur. Jeg er ikke på den. Du må tage hen og begære det.

Martha Höglind: Ja. Jeg ved ikke, hvor mange, hvor meget det ville koste at have alles navn på der.

Dr. Janet Levine: Vi kan tale om det senere. Jeg kan fortælle dig mere om det. Men hvorfor gør vi ikke, kan du huske din første par dage i dette land?

Martha Höglind: Det eneste, jeg kan huske nogen fortæller mig, eller jeg sagde, "Har de haft brand?" Jeg spurgte min far om det. Fordi gaderne var, husene var flade, med flade tage. Og i Danmark var tagene, jeg nogensinde havde set, hældende, du ved. Så jeg kunne ikke forstå det. Det er min eneste indtryk. Vi tog til Jersey City. Vi opholdt os hos min tante og onkel. Min onkel var min mors bror, og jeg gik ikke i skole med det samme, på grund af skoleåret af en eller anden grund, jeg måtte vente cirka seks måneder. Jeg tror, ​​min storebror gik, Knud gik i skole. Men Hans og jeg, vi var bagud med omkring et halvt år. Og, men vi har sprunget over, vi har sprunget over en masse. Vi sprunget over alle A'er. Det var som 1-A, 2-A. Så vi gik til sommerskolen og vi sprunget over alle A'er. Ligesom jeg gik til 1-B, 2-B, men jeg har sprunget 1-A og 2-A. Indtil jeg kom til den rigtige klasse af min aldersgruppe. Og så gik vi videre derfra. Men . . .

Dr. Janet Levine: Nu kan du huske,at du lærte engelsk? Kan du huske nogen erfaringer?

Martha Höglind: Nej. Det eneste, jeg kan huske at stå i klasse med mit hoved bøjet. Så jeg gætter, jeg ikke kunne forstå engelsk, men jeg har ingen idé om det, det er derfor jeg aldrig kan forstå dette, når de ønsker tosprogede lærere, du ved, fordi vi altid talte engelsk, tror jeg. Jeg mener, jeg kan ikke huske, at der var et problem for mig, men det er ikke svært for børn. De, måske de lærer bedre. Jeg ved det ikke. Vi gjorde ikke, vi havde ikke noget problem, tror jeg.

Dr. Janet Levine: Var der andre børn fra Danmark rundt omkring, hvor du var, da du først kom her?

Martha Höglind: Ikke at jeg kan huske i Jersey. Vi havde kun, og de var babyer. Min tantes børn var babyer. De gik ikke i kirke, selvfølgelig. Og der var mine venner af familien. De var danske. Det var alt vores eneste kontakt med danskere. Min mor og far, de var viceværter, eller skal vi kalde dem tilsynsførende? De var viceværter i disse forskellige huse. Og så flyttede vi til Brooklyn, fordi min tante, min mor havde en tante i Canada, som var taget til Canada med sin mand. De åbnede et udlejningshus til at begynde med. Så min mor, fordi min mor var den ambitiøse én. Jeg tror, ​​at min far ville have opholdt sig i Danmark, men min mor, jeg tror hun ønskede at rejse og se verden. Så vi åbnede en, de åbnede et udlejningshus. Det var ikke, hvad det var.

Dr. Janet Levine: Det var det sandsynligvis, var det ikke?

Martha Höglind: Hvad kalder de, hvad er et andet ord for rooming hus?

Dr. Janet Levine: Boarding hus?

Martha Höglind: Nej. Tja, jeg tror det var et rooming hus i Brooklyn. Det var forfærdeligt.

Asta Höglind: De lejede værelser ud.

Martha Höglind: Ja. Vi havde omkring otte værelser ovenpå. Jeg hadede det. Jeg hadede det fra den dag, jeg så det. Og min mor døde der. Jeg var tolv. Hun var otteogtredive. Det var for dårligt, fordi da hun kom, var det beskidt, for mig, det var grimt.

Dr. Janet Levine: Og var hun glad for, hun var kommet?

Martha Höglind: Jeg ved det ikke. Jeg kan ikke huske nogensinde at høre noget om det, i Jersey var det ikke så slemt. Vi boede temmelig pænt i Jersey. Og vi havde en god tid, ligesom nytårsaften havde vi disse danske venner, og min far ville lave løjer i køkkenet. De ville lave denne svenske drik som er lavet af rom og alle former for spiritus og kirsebær. Det er en meget varm svensk en. Og de ville have en god tid, alle mændene. Jeg ved det ikke. Og min mor, og de havde andre venner, der var danske. Jeg kan ikke, hun var en meget ”happy-go-lucky” person, som jeg kan ikke huske være ulykkelig. Selv det ene brev, jeg har, lyder ikke ulykkelig. Så blev hun syg, og det var det. Men jeg skal tænke på alle skønheden i Danmark, og så kan jeg ikke se det. Men, ser du, jeg er, måske var det ikke dårligt, så længe hun var med min far. Jeg ved det ikke. Men han ville aldrig flytte ud af det kvarter, lige så meget som jeg gerne ville 

Dr. Janet Levine: I Brooklyn. 

Martha ( til venstre) til folkedans i dragt

Martha Höglind: Ja. Jeg kunne ikke holde, jeg var nødt til at holde huset. Fra skole, skulle jeg omkring min skole, jeg troede, jeg nødt til at gå hjem og derefter gøre rent i huset og vaske op. Jeg hadede hvert minut.

Dr. Janet Levine: Det var. . .

Martha Höglind: Ja, efter min mor døde.

Dr. Janet Levine: I udlejningshuset.

Martha Höglind: Efter cirka seks måneder. Men jeg kunne ikke holde det i orden. Og så flyttede vi til et dejligt sted, en dejlig lejligheds bygning. Og så kom depressionen. Ingen job.

Vi blev flyttet til disse, hvad kalder I den slags lejligheder?

 Dr. Janet Levine: Tenements?

Martha Höglind: Hvad kalder du disse lejligheder? Den ene, disse lange lejligheder med. . .

Asta Höglind: Hvad kalder de dem?

Dr. Janet Levine: Det er ikke en. . .

Martha Höglind: Jernbane lejligheder. (må være jernbanevogne)

Dr. Janet Levine: Det er rigtigt.

Martha Höglind: Den forhøjede del var foran, er dette ikke den bedste del af mit liv. (Hun griner) I den forreste del af vores stue, og bagved var der omkring to fødder mursten fra køkkenet, og køkkenet havde et træ komfur, mener jeg et komfur og en frostboks. Og vandet var altid over hele gulvet. Og så havde vi en smuk italiensk ismand, fordi jeg boede i en italiensk kvarter. Jeg levede ikke i, på det skandinaviske kvarter. Han ville bringe os vin til jul, og med isen, fordi han var en ismand, han ville bringe os vin hver jul. Og, akkurat som det, ville han lære mig at lave mad. Han ville fortælle mig, hvad jeg går rundt og spørge om noget. Men jeg var en bedre kok på tolv end jeg er nu, kan jeg fortælle dig. Min, fordi jeg husker stadig min mor.

Dr. Janet Levine: Så du blev slags mor til huset.

Martha Höglind: Nå, jeg måtte holde hus. De fleste danske piger holder hus, og du blive hjemme. Jeg protesterer, så er der denne dame, Hansen, der var en ven af ​​familien, hun kom en gang om ugen for at lære mig at lave mad. Jeg hadede det dybt, tro mig. Jeg iagttog de andre lege. Jeg havde ikke det så slemt. Det lyder som det var slemt. Selvfølgelig havde vi en masse sjov. Jeg mener, ville jeg. 

Dr. Janet Levine: Hvad gjorde du for sjov?

Martha Höglind: Nå, gjorde vi det folkedanse ting. Og hvis jeg ikke har det, vi gik til kirken, min kirke. Og jeg begyndte at danse, da jeg var seksten, og derefter kom alle de andre børn, og vi dansede i Hartford, og vi dansede i Bridgeport, og vi dansede i de store restauranter i New York med folkedanse gruppen. Og, selvfølgelig, var der kirke gruppe, der var de unges samfund. Og de gik til disse forskellige ting, forskellige kirker, med masser af drenge. Det er derfor, vi gik. (Hun griner) Du tror ikke, vi var, vi gik ikke så meget op i kirken, tro mig. Præsten plejede at komme ned, jeg hader at sige det. På kirkens aften, jeg mener, de unges aften, og få dem ud af den, drengene ud af baren. Åh, var han sådan en dejlig mand, pastor Dau. Og jeg husker ham så godt, fordi han var den eneste, der aldrig brugte at klappe mig på hovedet. Åh, stakkels lille Martha. Du er sådan en dejlig lille pige, holder hus for min far. Jeg hadede dem, fordi jeg ikke vidste, hvad jeg skulle sige. Han var den eneste, der behandlede mig som et normalt menneske. Han sagde aldrig, "Undskyld" eller klappede mig på hovedet. Han var så rar ved mig. Han havde et langt skæg. Jeg mener, ikke et langt skæg. Han havde en Van Dyke skæg. Og han var meget stolt, en hvid krave, en dansk krave. Jeg kunne godt lide Pastor Dau. Han var min favorit præst, fordi han behandlede mig som om, intet var hændt. Se, de andre var altid, sådan "Du er sådan en god, stor pige." Og, du ved, børn ved ikke, hvordan man skal svare. Det er så pinligt. Og desuden, jeg tror, ​​at jeg var utilfreds hvert minut af det. (Hun griner) Jeg kunne ikke lide at holde hus. Og jeg tror jeg følte lyst til at sige: "Ja, jeg er en stor." Men jeg havde ikke lyst til det. Og det var, der var de år, til gymnasiet.

Dr. Janet Levine: Så da Depressionen kom gjorde du, da fik du et job?

Martha Höglind: Nej, jeg gik til, ja, nej. Mit første job, da gik jeg på gymnasium.

Dr. Janet Levine: Ja.

Martha Höglind: Jeg gik på gymnasium. Jeg er gik ud af fra high school i 1934. Jeg skulle have gået på college. Selvfølgelig, det var ikke et dårligt tidspunkt, men jeg, jeg var så genert, jeg var så glad for at komme ud. Og så skulle jeg holde hus, og de fleste af de gange jeg holdt hus. En gang imellem tog jeg et lille job, men da jeg holdt hus, betalte drengene mig, forstår du. (Hun griner) Og tro mig, jeg har arbejdet for de få dollars. "Skaf mig dit," og: "Skaf mig dat." Men jeg havde altid penge til at gå i biografen, fordi jeg holdt styr på de penge, husholdningspenge. Hvis de ikke kan lide de ris, jeg gav dem til middag , kunne de gå ned ad gaden. (Hun griner) Men. . .

Dr. Janet Levine: Så dine brødre bor hjemme.

Martha Höglind: Ja, og min far. Indtil nu, for sjov havde vi folkedanse gruppen, og hver weekend, tog vi ud til dette lakehouse i Lake Ronkonkoma. Der er så mange mennesker.

Dr. Janet Levine: Lake Ronkonkoma.

Martha Höglind: Ja. Det er, hvor vi tog hen. Og vi havde dette store sø hus, og selvfølgelig, der var alle de unge mennesker, alle disse drenge, alle disse piger. Vi havde en masse sjov, tro mig. Og vi, drengene lavede kajakker og de, vi sejlede rundt i søen og vi dansede på hver pavillon, folkedans, hele gruppen. Vi havde en god tid, forstår du. Så i forhold til hjemmeliv, eller de omgivelser, som var så slemt, i hvert fald for mig, grim. Jeg var en stor snob. Det var ikke så slemt.

Dr. Janet Levine: Hvad gjorde du for at få musik til folkedans?

Martha Höglind: Vi har en, åh, har vi Testa, nej, ikke Testa. Mr. Hansen, han havde en. . .

Dr. Janet Levine: Concertina?

Martha Höglind: Ja. . .

Dr. Janet Levine: Harmonika?

Asta Höglind: Han havde en violin.

Martha Höglind: Havde han en violin? ASTA: Ja, det havde han helt sikkert.

Martha Höglind: Nå, der havde. . .

Asta Höglind: Harmonika, der var en af ​​de. . .

Martha Höglind: Var det den anden fyr? Hansen havde en violin. Det er rigtigt. Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kan huske det. Det må have været en af ​​danserne. Fordi, det er rigtigt, han gjorde, han spillede violin. Og da jeg først gik der, var bare en anden pige og mig. Vi var omkring de yngste. Så vi har lært vores folkedans, fordi de var ældre. Indtil de andre mennesker kom fra de andre kirker. Og vi plejede at tage afsted, det var meget rart at gå til festerne, fordi vi dansede med polakkerne. De ville have en stor hal. Vi ville gå til dem. Vi ville gå til, der var en stor plads i New York. Hvad var det store sted, vi dansede på 86th Street?

Dr. Janet Levine: tysk?

Martha Höglind: German Hall. Men vi dansede folkedans. Vi optrådte. Og så var der, alle de forskellige grupper havde, danskerne og svenskerne ville alle være sammen. Og hvis du ikke har en dato, kan du tage afsted, fordi der var alle mødre og fædre der, så du kan altid tage af sted og sidde med dem. Og, selvfølgelig, dengang datede vi ikke så meget. Så jeg havde ikke, min far ville ikke gå, så jeg måtte sidde med de forskellige. Det var fantastisk. De havde Finn Hall. Åh, og så var der Finn Hall. Nu, det var vovet. Jeg mener, det var ikke vovet, men det, Mr. Hansen kunne ikke lide os danse Finn Hall stil, fordi han var lidt mere moderne, og vi dansede den polka. (Hun griner) Det kostede tyve cent for at komme med, og der var alle de sejlere fra forskellige skandinaviske lande derinde. Mine brødre plejede at spørge mig, "Kan denne fyr taler engelsk, Martha?« Fordi jeg havde en forkærlighed for blonde sejlere. Men det havde vi en masse sjov der, fordi du kunne tage afsted, for tyve cent, en lørdag aften, og dans.

Dr. Janet Levine: Hvor var det?

Martha Höglind: Hos Finn Hall. Det var ude i. . .

Asta Höglind: Bay Ridge.

Martha Höglind: Bay Ridge, hvor alle skandinaver var. Og, selvfølgelig, så er der den danske Atletik klub. Vi kom der ikke for meget. Der var et andet sted. Vi havde masser af steder at gå.

Dr. Janet Levine: Hvad var holdningen om, ligesom, unge og dating? Var det, ligesom, virkelig strengt blandt danskerne, eller ikke så strengt?

Martha Höglind: Jeg tror det ikke. Min far var ikke særlig streng. Jeg tænkte ikke så meget på det, men jeg mener, de var ikke slemme. Italienerne var strenge. Så de ville, da jeg var alene kom jeg fint ud af det med mødrene, fordi jeg kunne tale om deres husarbejds ting. (Hun griner) "Åh, kan du gå til Marthas hus." Du ved. Jeg havde en græsk veninde. Hun fik ikke lov til at gå ud. Og, du ved, at de kunne ikke mødes udenfor, så de ville komme over, siger, "Jeg har tænkt mig at gå over til Marthas." Så ville de tage afsted. Jeg gik ikke. Jeg blev hjemme. Men det var trist. Min far var ikke streng, fordi drengene, mine brødre var der. Og jeg har aldrig haft nogen, well, vi gik ikke ud alligevel, ikke i mit hus i løbet af ugen, fordi vi havde tre timer hjemmearbejde at gøre om aftenen. Ved den tid, du går hjem og vaske tallerkener, rydder op i huset, gør dit hjemmearbejde. Vi gik ud fredag ​​og lørdag nat. Åh, mandag aften gik vi ud at danse. Og min far var ikke så striks. Han blev strengere senere, men ikke på det tidspunkt. På grund af drengene, gik vi altid forskellige steder med ham. Nu og da ville vi gå til den italienske klub med disse smukke italienere, mørkhårede. Det var en stor, dristig ting. Fordi hver etnisk gruppe havde deres egne klubber, du ved.

Dr. Janet Levine: Så det var farligt at tage afsted.

Martha Höglind: Ja, fordi de fleste blonde, du ved, vi elskede disse mørkhårede mænd. Og at gå til en italiensk klub, vi havde en nede på gaden, hvor jeg en gang imellem fik de italienske piger til at tage mig med. Men det var ikke meget ofte. Jeg har aldrig datet, jeg kun datet en italiensk dreng.

Dr. Janet Levine: Så med andre ord, dans var en stor ting i alle de forskellige etniske grupper, som du var med i.

Martha Höglind: Jeg tror det, fordi de alle havde deres lille gruppe, deres lille. . .

AstaHöglind: De dansede deres egne danse.

Martha Höglind: Og nu, ligesom, var der, at store sted, vi dansede på i New York, 86th Street.

Asta Höglind: Hvad var navnet på denne?

Martha Höglind: Yorkville Casino.

Dr. Janet Levine: Åh, Yorkville, ja. Yorkville, uh-huh.

Martha Höglind: Så var der denne polske gruppe. Vi ville gå til deres danse. Jeg kan ikke huske italienerne har nogen særlig stor hal. Jeg tilhørte en italiensk klub én gang, nej, en international klub i New York engang. Men jeg kan ikke huske det så meget. Vi havde det ikke, vi vidste ikke så meget.

Dr. Janet Levine: Hvad med amerikansk musik? Var du interesseret i det, eller ikke særlig?

Martha Höglind: Vi havde ikke, vi har det ikke, virkelig.

Dr. Janet Levine: Det er nok ikke før fyrrerne.

Martha Höglind: Jeg husker. . .

Dr. Janet Levine: Swing og alt det?

Martha Höglind: Nå, ja, nu, vent et øjeblik. Da jeg blev ældre, ville jeg gå til et dansested i New York, en af ​​disse store dansesteder. Hvad kalder de dem, danceland? Og det var også, der var usædvanligt for mig at gå. Jeg var begyndt at arbejde, da, men en gang imellem. . .

Dr. Janet Levine: Ligesom The Roseland? Var det en, The Roseland?

Martha Höglind: Ja, Roseland. Var der ikke noget, der hedder Roseland? De store bands. Så spurgte de dig, hvor du boede, og jeg boede i Brooklyn. (Hun griner) Du tror ikke, at nogen kommer for at tage mig til Brooklyn.

Dr. Janet Levine: Så det var senere. Det var efter dine teenageår?

Martha Höglind: Ja, det var i slutningen af ​​teenageårene. Jeg tror, ​​jeg arbejdede inden da, fordi jeg kan ikke huske, de fleste af vores danse var folkedans. Og nogle gange vi ville gå til, nej, det var også senere, fordi du ikke ville gå til barer, godt, jeg var seksten, da jeg dansede folkedans, så der er kun de par år der, før du begyndte at gå til barer for at danse ud i Bay Ridge. Med dine kærester du dansede regelmæssig dans. Vi dansede hele den bløde musik, du kender. (Hun synger) "Serenade i natten." Åh, jeg husker den så godt. Ja. Eller, "Natten var ung, og du er så smuk." Vi dansede almindelig foxtrot. Det var ikke alt for dårlig, heller.

Dr. Janet Levine: Kan du huske nogen danske sange?

Martha Höglind: Jeg er ikke meget musikalsk. Min mor var, men jeg, jeg ville synge dem, Tredive danske ditties derhjemme. (Hun griner) Ligesom Victor Borge. Han spiller altid at en. (Hun synger) "Da, da, da, da, da." Det betyder: "Moder, jeg skal gå." (De griner) Vi lo af det. Og min mor, jeg har min mors sang. (Et ur kimer) Men jeg kender en masse danske sange. Jeg kan dog ikke synge dem i harmoni.

Dr. Janet Levine: Fordi jeg skulle lige spørge dig, om du ønsker at synge dem.

Martha Höglind: Ikke mig. Jeg kan ikke synge. Asta kan synge. Hun sang i koret. Men jeg har altid fået at vide, "Du skal ikke synge." Hvilken sang kender du?

Dr. Janet Levine: Ønsker du at synge bare en del af det?

Asta Höglind: Nej, jeg tror ikke, jeg gør. (Hun griner)

Martha Höglind: (dansk) (de griner)

Dr. Janet Levine: Nå.

Asta Höglind: Jeg kender en linje her og der af de danske sange.

Dr. Janet Levine: Ja. Nå, øh, hvad betyder det for dig at være kommet til dette land?

Martha

Martha Höglind: Nå, jeg er meget patriotisk. Jeg er meget glad, fordi først og fremmest, mine to brødre, Knud blev soldat. Min lillebror blev soldat. Han var marine soldat, Hans. Knud var i hæren. Og så arbejdede han i sit civile liv for flåden. I mange år kunne han ikke gå ind i tjenesten, fordi de var, de holdt ham hjemme for at arbejde på disse, hvor var han, på Bikini Island, da de skød bomben, og han var på et forsøgsskib. Han arbejdede altid for regeringen. Hans var en marinesoldat. Så, hvad de kan gøre, kan jeg også gøre. Men desværre blev jeg talt fra at deltage i flåden. Jeg kunne ikke finde rekrutterings kontoret, da jeg først kom ud, så jeg arbejdede for Forsvaret. De sagde: "Kun dårlige piger slutter sig til hæren." (Hun griner) Jeg kunne dræbe dem. Så jeg deltog, jeg gik og arbejdede for forsvaret under krigen. Og så da jeg, den første chance jeg fik, så blev jeg efter krigen, bagefter arbejdede jeg for det svenske konsulat som en telefonomstillingsdame. Jeg arbejdede også i stormagasiner og med kram. Jeg arbejdede for verdensudstillingen. Det var mit første job, i 1938. Og så blev jeg en sekretær, en slags. Og efter det svenske konsulat jeg flyttede til Osalid. Og så forsøgte jeg at komme væk fra hjemmet. Men jeg må nu tage mig af min far. Han er syg, og jeg forsøgte desperat at komme væk. Ingen gav mig et godt tilbud om blive gift heller. Fordi jeg kendte alle disse drenge, som jeg havde vokset op med, men jeg ønskede ikke at gifte mig med dem. Men en dag så jeg i avisen, "Sekretær," godt, "maskinskriver ønskede, i udlandet." Så jeg rejste og tog en test, og jeg dumpet den stenografi test. Jeg tog afsted, jeg rejste så langt væk, som jeg kunne. Min far havde det godt på dette tidspunkt.

En gang måtte jeg sige op, fordi han blev syg igen, så, men nu havde han det godt. Jeg tog testen, og jeg blev en GS-2. Jeg rejste til Japan. Så langt væk fra Brooklyn, som jeg kunne komme. Og så blev jeg hjernevasket. Jeg blev hos regeringen for udlandet, det meste af omkring tolv år og derefter otte, nej, ti år, i USA til og fra. Så jeg er meget patriotisk. Hjernevasket, selvfølgelig, men alligevel. Jeg er også meget dansk. Jeg kan ikke beslutte mig.

Men hvis vi ikke var kommet her, vi ville ikke have været amerikanske. Og jeg blev mindre, tror jeg, håber jeg, mindre skadet ved at følge denne regering, du ved, oversøisk. Og hvilken mulighed. Du kunne rejse i udlandet. Se, ingen fortalte mig, at jeg ville være i stand til at gøre dette senere, tage en rejse eller noget, du ved. Jeg havde den ene rejse, men på en måde kunne jeg rejse til Danmark.

Dr. Janet Levine: Åh, du rejste til Danmark, da du var i tjeneste?

Martha Höglind: Ja. Jeg arbejdede der tre år, jeg har arbejdet i Frankrig og Tyskland. Så det var rart. Åh, og jeg rejste til Danmark i, min far betalte min tur i 1940, lige efter krigen. Det var min første tur væk fra hjemmet. Det var rart. Det var meget spændende, en af ​​mine bedste somre. Selvfølgelig, jeg har en stor familie i Danmark. De er over det hele, alle spredt ud i Jylland. Der er så mange pårørende overalt. De har det temmelig godt, så langt som at komme væk herfra, og de kunne ikke se det, at hvis jeg var blevet gift, kunne jeg kunne ikke se, jeg forsøgte altid. Jeg var altid på udkig.

Dr. Janet Levine: Så havde du måske ikke har rejst så meget.

Martha Höglind: Nej. Ingen sagde det, jeg har altid troet, "Gee, er hele mit liv kommer til at foregå i den nærmeste bar rundt om hjørnet." Og jeg ville altid noget andet. Nå, jeg fik det. Jeg er ikke kommet meget længere, men jeg havde en temmelig god liv, temmelig godt kan jeg se. Det er ligesom en korsvej, du kommer til, når du går der. Og min bror, jeg har en bror, ja, han døde, men han er i, han var i Californien. Jeg har en svigerinde derude, og tre børn. Og Eileen, jeg mener, Asta, og hendes datter er en videnskabsmænd oppe i, hvad er det?

Asta Höglind: Rochester.

Martha Höglind: Rochester. Så vi har gjort det ret godt.

Dr. Janet Levine: Ja.

Martha Höglind: I betragtning af, at min mor ikke fik meget ud af Amerika. Og min far rejste ikke tilbage ifør end 1949. Så accepterede de ham i Danmark. (Hun griner) Fordi han var en svensker, men nu er han også en amerikaner.

Dr. Janet Levine: Så rejste han tilbage til Danmark eller.

Martha Höglind: Ja. Og derefter rejste han til Sverige Jeg ved ikke alt for meget om mine svenske relationer. Jeg har været deroppe. Jeg taler ikke svensk.

Asta Höglind: Jeg mødte et par af dem.

Martha Höglind: Ja. Og jeg mødte min onkel, min faders bror. Den eneste grund til jeg kunne med ham, eller forstod ham, er fordi han talte norsk til mig, en høj mand. Han havde været i hæren, selvfølgelig. Jeg snakkede ikke for meget om det, men han var meget rar. Og han talte norsk. Og han viste mig, hvor min far havde levet i en lille, lille by. Jeg tror, ​​min far rejste meget tidligt. Jeg mener, han var ansat i tretten års alderen, og jeg tror, ​​han rejste meget tidligt. Han havde en onkel, der fik ham ud af Danmark, ud af Sverige, så jeg tror, ​​han rejste meget tidligt, så vidt jeg ved.

Dr. Janet Levine: Hvorfor har din far ønsker at rejse tilbage, tror du.

Martha Höglind: Nå, han havde ikke været tilbage alle disse år.

Dr. Janet Levine: Så han blev der?

Martha Höglind: Hvor

Dr. Janet Levine: Åh, kom han tilbage her.

Martha Höglind: Åh ja. Dette var blot en tur. Han kunne ikke rejse tilbage til Sverige i tyve år, for så ville de sætte ham i hæren, og han havde ikke råd til det før efter krigen, fordi tingene var bedre dengang, og han havde trukket sig tilbage. Han følte sig temmelig godt.

Dr. Janet Levine: Jeg tror, ​​vi er nødt til at stoppe her, fordi båndet bare løbe ud. (Martha griner.). Og jeg vil gerne takke dig meget.

Martha Höglind: Åh, du er velkommen.

Dr. Janet Levine: Dette er Janet Levine for National Park Service. Jeg har talt med Martha Höglind der kom fra Danmark, og det er April 17th, 1993, og jeg slutter nu.

Karl Christian Høglind med børnene Knud, Hans og Martha efter hustruen Anna Marie Høegs al for tidlige død

Martha Höglind

Ellis Island oral Historie Projekt

Record Ei-283

Danmark 1927 Alder 7, Passage in "TheHellig Olav"

Født Dato: 3 oktober 1919

Interwiew Dato: 1993/04/17 Spilletid: 1.01.30

Interwiewer: Janet Levin

Efterskrift

Skibet Hellig Olav, som familien emigrerede til USA med

Det har været mig en stor fornøjelse at arbejde med og oversætte dette interwiew, som nu får sin plads i familiens krønike. Jeg har for nemheds skyld brugt google oversætter, og har efterfølgende læst igennem, flyttet rundt på ord og meninger, desuden har jeg brugt ordbogen en del gange, hvor oversættelsen ikke kunne forstås/ bruges.  

Det er et unikt og spændende dokument om barndom, ungdom, udvandring og de konsekvenser, det kan få, om livet i USA, om pligter og ansvar.

Tak til Lori Ramos, datter af Hans Høglind for at sende mig interwiewet på engelsk. Jeg har gjort mit bedste for at oversætte det så tro som muligt mod originalen.

Kirsten Andersen Juni 2016

Nyeste kommentarer

02.02 | 11:13

Genkender denne "lignelse" som en irsk pilegrimsbøn, som vi mødte da ...

06.06 | 19:46

Hej Kirsten. Jeg er direkte ane efter 3xtipoldeforældre...

13.03 | 01:08

Jeg er færing, og vi har cirka samme udvikling som jer i Danmark med, at...

23.01 | 22:32

Det var dog en virkelig varm og dejlig beretning. Gid der stadig fandtes så...